חשיבה עיצובית אין האוס

Designing thinking inhouse
Birgit Magar, Reze Moussavian

הקדמה
המורכבות הגוברת של האתגרים שהחברות מתמודדות היום, הפוטנציאל הגדל והולך המתאפשר על ידי טכנולוגיות חדשות, כמו גם הדרישות החדשות שאנשים מביאים אל מקום העבודה שלהם, והאופי המשתנה של משימות הן רק חלק מן הסיבות העיקריות מדוע עיצוב שירות וחשיבה עיצובית כבר הוצגו כמעט בכל החברות הגדולות. שתי גישות אלה הפכו לכוחות המניעים לשינוי תרבותי וארגוני, לדיאלוג אינטנסיבי ומעורר השראה עם קבוצות המשתמשים המגוונות ביותר ולתהליך שיטתי של חדשנות מתמשכת במוצרים ובשירותים.

מעבדות חדשנות מונעות עיצוב מוקמות, תוך שימוש בשמות מגוונים ביותר והתמקדות בסוגיות מפתח שונות. בכל העולם מעבדות אלה, הן הכוח המניע בתוך הבית לחדשות. הם מחזקות את יכולות התחרות של החברות על ידי פיתוח של רעיונות חדשים ופתיחת אזורים עסקיים חדשים.

שוחחנו עם חלוצים מ 20 חברות הפועלות ב 6 תחומים שונים, אשר ממוקמים ב 8 מדינות שונות.

על בסיס זה פיתחנו טיפולוגיה של מעבדות לקטגוריות, סוגים שונים של חדשנות, ויצרנו סקירה על השלבים האבולוציוניים החשובים ביותר בפיתוח, הרחבה ועיגון של תהליכי חדשנות בעיצוב ספציפי בתוך הבית.

הגדרה של מעבדת חדשנות
מעבדת חדשנות היא יחידה חדשנית בתוך הבית. מעבדות חדשנות יכולות להיראות שונות ועם שמות שונים. המטרה בהקמת מעבדה חדשנות היא לחזק את החדשנות הביתית.

מעבדות חדשנות מאפשרות חילופי ידע בין הסיילוסים (הממגורות) הארגוניים ומספקות מרחב לשיתוף פעולה בין תחומי, תקשורת וחדשנות. המונח "מעבדת חדשנות" לא רק מגדיר את המרחב היצירתי לצוות, אלא גם את דרך העבודה של המשתמש והעסק במרכז ואת השימוש בשיטות עיצוב כדי לחקור ולפתור בעיות או למצוא תשובות לשאלות חשובות. בהתאם לכל חברה, המשימה של המעבדה לחדשנות יכולה לנוע בין עיצוב מוצרים ושירותים חדשים, ולהיות במפורש עוסקת ותומכת במשימות של שינוי החברה.

עובדות ומספרים
רוב מעבדות-חדשנות הם בתוך הבית. תוך התבוננות בהתפתחות הספציפית של המגזר, מתברר כי חברות מוכוונות עיצוב, אשר כבר מעסיקות מעצבי UX ו- UI ומכירות שיטות עבודה של עיצוב, היו הראשונות להקים מעבדות חדשנות.

המעבדות בחברות שהיו יותר רחוקות מעיצוב, כמו אלה בתחום המימון והאנרגיה, בהשוואה הוקמו, מאוחר יותר, החל משנת 2012 ואילך. הן בגרמניה והן במקומות אחרים בעולם, המעבדות מתייחסות בעיקר ל-"מעבדה לחדשנות "או ל-"חדשנות מוצרים", אשר נובעות מההיסטוריה של יחידות העיצוב הקיימות ולמיקוד החברה. מעבדות שהוקמו לאחרונה, שמכניסות תהליכי חדשנות מונעי-עיצוב בחברות, נקראות באופן ספציפי יותר, כמו "מאיץ" או "מעבדת שינוי" accelerator' or 'change lab".

טיפולוגיה של מעבדות חדשנות
פותחה על בסיס המחקר, הטיפולוגיה מאפשרת סיווג שיטתי של מעבדות חדשנות, למרות שזה עשוי להיות סוגים שונים של מעבדות בחברה אחת, שצריכים להשיג מטרות אסטרטגיות שונות. הסיווג על בסיס טיפולוגיה זו מראה כיצד מטרות אסטרטגיות מתייחסות למשימה של מעבדת החדשנות וכיצד הצוותים תורמים להצלחת החברה. סיווג זה משמש ככלי למקבלי החלטות כאשר בוחנים את מיקומה האסטרטגי של המעבדה החדשנית או כאשר בוחנים מחדש את המיצוב הקיים של המעבדה.

מבנה הטיפולוגיה; מדידות ורביעים
המדידות המצטלבות יוצרות קשר בין "אוריינטציה של החברה" ו"המשימה של המעבדה" ולהמחיש את הגורמים המשפיעים על סוג החדשנות המיושמת במעבדות. "האוריינטציה של החברה" מתוארת

על ידי הקטבים של "חדשנות בשוק" ו "חוויית הלקוח", מראה את האמצעים שחברות מיישמות כדי להגיב לשינויים בשוק. משימה של המעבדה עשויה להיות לקדם חדשות של מוצר או שירות או ליזום שינוי פנימי של החברה באמצעות תוכניות הכשרה.

האם המעבדה רוצה ליצור שינוי תרבותי או שהיא רוצה לחדד מוצרים ושירותים ולהתאים אותם לצרכי הלקוחות? האם החברה רוצה להתאים מודל עסקי קיים לצרכי לקוחותיה על מנת לשפר את מעמדה בשוק או האם החברה זקוקה למודל עסקי חדש כדי להגיב לשינויים בשוק?

השאלות הנ"ל ממחישות את החללים המתרחשים בין הצירים בארבעת הרביעים; להתרחב, לשנות, להתפתח, להעשיר. על ידי הצבת כל חברה ברביע ספציפי, ניתן לזהות מאפיינים משותפים, כמו גם להגדיר את אלה של הרביעים הפרטניים.

להתרחב
חברות עם עסקי ליבה רווחיים משתמשות במעבדות חדשנות לפתח מוצרים ושירותים חדשים. רוב צוותי החדשנות הללו ממוקמים במחלקות המחקר והפיתוח של החברות, שם הם מתבוננים בהתפתחויות חדשות בשוק ומבינים את צרכי הלקוחות על מנת להפוך את הידע הזה לקונספטים חדשניים. לפיכך, הפעילות העיקרית של המעבדה מתמקדת במחקר המשתמש; להכיר את הלקוחות ואת הצרכים שלהם על מנת לתרגם צרכים אלה לתוך פתרונות שיהיו בעלי ערך לחברה.

צוותים בינתחומיים משלבים את הכישורים של מעצבי שירות, יועצים אסטרטגיים ומומחי IT, כמו גם של מנהלי עסקים ופרויקטים. הצוותים עובדים גם על פרויקטים יזמיים עם מטרות אסטרטגיות.

טרנספורמציה
חברות מונעות-טכנולוגיה, באופן ייחודי, הן תחת לחץ, לעמוד בזה, ובאופן אקטיבי לתרום, לפיתוחים המתמשכים בתחום. חברות אלה צריכות לשאול את עצמן מהי האסטרטגיות שלהן, איך המבנים שלהן והתרבויות שלהן צריכות להיראות בעתיד, אם לטווח הארוך, הן רוצות לעלות לעבר האתגרים אשר נכפים אליהם גם על ידי השוק וגם על ידי החברה.

בהקשר זה מוקד לקוחות אסטרטגי הוא הגורם המכריע על מנת לפתח בהצלחה הן את המותג והן את העסק. לשים אנשים במרכז הוא לא רק טיפוח בחלקים מול הלקוח של העסק, הוא גם הופך להיות דפוס תודעה חדש שמשנה את התרבות העסקית כולה.

צורות חשיבה חדשנות ותהליכי עבודה חדשים מתארים את הטרנספורמציה, בהן העובדים מאומנים בתוך הארגון כדי לשבור את התבניות הקיימות של התנהגות ותקשורת ולצעוד בדרך לתרבות חדשה.

מעבדות החדשנות עובדות על פרויקטים המתייחסים לבעיות עכשוויות של העסק, אבל יש להן גם משימה לפתח פרויקטים המתמקדים על חזונות של העתיד. יותר מכך, הפצת דפוס התודעה החדש דרך העסק גם משחק תפקיד חשובה עבור המעבדות. אירועים קליקים ולא פורמליים כמו יום סדנה, או ארוחות צהריים בטבע משמשים כדי לדבר על חשיבה עיצובית במטרה להצית את הסקרנות של העובדים. הצעד הראשון הוא ליצור עניין דרך מידע: לבנות על זזה, כישורים פרקטיים יכולים להילמד באמצעות  פרויקטים ואימון. בנוסף לטרנספורמציה של ליבת העסק והשינוי התרבותי, האתגר הייחודי למעבדות החדשנות הוא הניהול והנחיה של דרכי עבודה חדשות ודפוס תודעה חדש.

להתפתח
המשימה של מעבדות חדשנות נמצאת ברביע ההתפתחות והיא להוביל את החברה דרך טרנספורמציה תרבותית ולכונן לקוח-במרכז במטרה מרכזית העוברת דרך כל העסק.

חוויית לקוח מוכחת מוחשית יכולה להיות מושגת כאשר מיקוד במשתמש ושביעות רצון לקוח הם בסדר עדיפות ראשון כמטרות אסטרטגיות עם המטרה של שינוי העסק. השקעות פיננסיות משמעותיות נעשות לתוך אימון צוות ומדידות במטרה לכהן חדשנות מובלת על ידי תהליכי עיצוב. כחלק של הטרנספורמציה לכיוון לקוח במרכז ודיגיטליזם, שירותים ומוצרים קיימים מוגדרים מחדש ומשופרים.

במטרה לנהל את התהליך של השגת טרנספורמציה, המשימה של מעבדת חדשנות היא לפתח פורמטים של אימון פנימי ואירועים. אימון פנים ארגוני הסרוויס דיזיין מוצע כדי לחזק את הביטחון של גם הצוות וגם מנהלים ולשכנע אותם בתועלות של חשיבה עיצובית ועיצוב שירות. פרויקט ניסיוני רץ על צוותי חדשנות עוזר להשיג ולתקשר הצלחות ראשוניות. אירועים, שיחות על נושאים חשובים כמו גם רשת קשרים עם מומחים חיצוניים בחשיבה עיצובית עוזרים להביא את התועלות האלה לתוך החברה.

להעשיר
המעבדות ברביע: העשרה חדשנות במוצרים ושירותים ויש להם את המשימה של חיזוק בר-קיימא של יחסי החברה עם הלקוח. מוצרים ושירותים באופן אופטימלי מותאמים לצרכים של הלקוח, עם מיקוד ייחודי בנקודות המגע.

צוות החדשנות נמשך לתוך פרויקטים על בסיס של שיתוף פעולה עם המחלקות הרלוונטיות וכדי לתרום את הידע שלהם על הלקוחות. צוות החדשנות לא רק מביאים שיטות, אלא גם דפוס תודעה מסוים, לפרויקט. מגמות עכשוויות וטכנולוגיות נבדקות במעבדות החדשנות ומשולבים בתהליך הרעיונות. סדנאות עם ההנהלה הבכירה מנוהלות במטרה שהמנהלים הבכירים יכירו את הידע העיצובי ואת הכלים. למרות שצוותי החדשנות ממוקמים ברביע זה, אין זה אומר שיש להם את המנדט הרשמי לטרנספורמציה, ההצלחה, בשיתוף פעולה חוצה מחלקות, העבודה המשותפת בדרך כלל משפיעים על השינוי בחברה: עובדים אשר הוצגה בפניהם הדרך שבה מעצבים חושבים ועובדים בדרך כלל רוצים להמשיך ולהשתמש בשיטות אלה בעבודה היום יומית שלהם.